Etappe 20 Tour de France 2015
De 20e etappe van de Tour de France 2015 staat voor zaterdag 25 juli 2015 op het programma. Het is een etappe van 110 kilometer van Modane naar de Alpe d’Huez. Hoewel de afstand niet lang is voor deze etappe is hij zeer bekend en berucht. Er staat altijd wel wat spannends te gebeuren. En dat mag ook wel aangezien het de laatste etappe is voor men naar Parijs zal gaan om de wielrenner in de gele trui te huldigen voor de Tour de France 2015. De tour gaat van Modan door de mooie cols van de Telepgraphe en de Glibier naar de Alpe d’Huez. Het zal er vast weer zwart zien van de mensen om de wielrenners aan te moedigen.
Start vanuit Mondane
Na de start in Modane duiken de wielrenners een afdaling in van ongeveer 13 kilometers. Het asfalt gaat dan plots omhoog en men kan de Col du Telegraph gaan beklimmen voor 12,5 kilometer. Daarna een korte afdaling om de Col du Galibier te overwinnen. In 1954 was het Bahamontes (uit Spanje) welke na de beklimming van de Galibier eerst een ijsje nam om te genieten van zijn voorsprong op het peleton. Hij wilde niet alleen gaan afdalen en wachtte boven op een collega coureur om samen naar beneden te gaan. Legendarisch.
Alpe d’Huez
Hierna stijg men de Valloire op met een klim van 17,5 kilometers en om dan 1.241 meter te gaan stijgen. Men gaat door een hoogte van 2.645 meter door de ijle lucht. Ook zitten er veel haarspeldbochten in de klim. Dertien om precies te zijn.
Hierna is het voor de wielrenners lekker naar beneden afdalen. Een afdaling van 46 kilometer waar men vol gas kan gaan. Er zitten nog wat kleine hobbeltjes in de afdaling. Deze stellen echter weinig voor. De Alpe d’Huez zorgt ervoor dat de renners 21 haarspeldbochten door moeten gaan en 12 kilometer moeten klimmen met een stijgingspercentage van gemiddeld 8,4 procent.
Update 25 juni 2015
Door een aardverzakking moet de route van etappe 20 gewijzigd worden. Hierdoor ontbreekt de Col du Galibier in de Tour de France van 2015. De route wordt aangepast naar de Col de La Croix de Fer. Bekijk hieronder de nieuwste versie van het parcours.